Téměř přesně v půlce výročního podzimního turné, které mimo jiné zasáhlo či zasáhne také sousední Slovensko a Polsko, se ARAKAIN zastavil i na domácí pražské půdě, aby zde náležitým způsobem pokřtil živé CD/DVD „XXV Eden“, přinášející zvukový a obrazový přepis památného koncertu v bývalé baště hokejových slávistů z jara letošního roku. A třebaže se na první pohled mohlo zdát, že krom zalévání šampaňským vlastně už o nic jiného a běžné praxi se vyjímajícího (v záplavě všech těch letošních vystoupení Urbanovců) nešlo, opak byl pravdou. Proto každý, kdo se ten večer na Náměstí Míru objevil, mohl domů odcházet navýsost spokojen, mnohdy navíc také s čerstvým výliskem uvedených nosičů, jejichž prodej byl na koncertě oficiálně zahájen.
Útulné a příjemné prostředí Retra, v němž je (nejen díky přídavnému velkému plátnu a dalším obrazovkám) krásně vidět snad z jakéhokoliv místa, podtrhla velmi solidní návštěvnost, a nebýt nekřesťansky předraženého piva a dalších tekutin, nebylo by výběru místa konání co vyčíst. V takovém prostředí bylo pro pražské EMPIRE (mimochodem minimálně druhé tuzemské nositele tohoto názvu) dozajista příjemné otvírat pro metalovou legendu, obzvláště když reakce publika, které kapelu mohlo znát tak zhruba z deseti procent, byly nadmíru pozitivní. Pravda, hard rock – metalový hybrid EMPIRE šlapal jako dobře namazaný strojek a mohl proto docela určitě strhávat pozornost svým směrem, nicméně bylo znát, že tuhle kapelu, tak jako desítky a stovky dalších, trápí zásadní problém dneška, totiž invenční zásobování. I přesto bych si ovšem její letošní debut „Zrození draka“ celkem rád (tedy alespoň jednou) poslechnul a podotýkám, že k téhle myšlence mě přivedl i precizní a živelný výkon zaskakujícího bubeníka Zdeňka „Zdenála“ Pradlovského (jinak KREYSON, MASTER, SHAARK).
To hlavní hvězdy večera samotného samozřejmě řeší zcela jiné problémy, dá-li se o něčem takovém momentálně vůbec hovořit. Jednou z takových milých povinností nepochybně mohlo být i dilema, jak vlastně křest velevýznamné novinky pojmout. Kdo na pódiu v roli hostů čekal některé z tuzemských metalových nestorů či z nejužších uměleckých bližních kapely, vsadil by špatně, neboť unikátní nahrávku typu „XXV Eden“ zkrátka musel pokřtít ten, kdo se na ní pochopitelně podílel v tom „nemetalovém“ směru. Tj. za všechna jména, která mi utkvěla v paměti, autoři symfonického aranžmá dotčených arakainovských skladeb Jan Valta a dirigent Václav Zahradník, který navíc v Edenu neomylnou taktovkou vedl plzeňské filharmoniky. Druhý jmenovaný se také v té nejdůležitější části večera ujal slova a výstižným monologem shrnul všechno to, co výroční koncert a na něm vzniknuvší nahrávka znamenaly pro všechny přítomné na pódiu. Tedy tvrdou práci, pochopitelně, ale zároveň i radost z odkrývání nových možností hudby jako takové, jež byla korunována pocitem dobře odvedené práce a pozitivní odezvou publika. Na doklad svých posledních slov pak ještě poznamenal, že ho velice potěšilo, když jej ten večer již čtyři příznivci ARAKAINu pozvali na panáka, a zbylé přítomné fanoušky vyzval k tomu, aby své kolegy následovali. Jak následně dopadl už mi zůstalo utajeno, nicméně je fakt, že celý večer bylo v Retru cítit přesně to, co si lze představit pod pojmem „pozitivní odezva publika“. A i když to samozřejmě bylo zejména ARAKAINem, nebylo pochyb, že play list, který krom vypuštěných výjimek věrně odrážel program dubnového vystoupení (a tím pádem i nového CD/DVD), významnou měrou obohatila také souběžně puštěná symfonická smyčka s koncertním záznamem jak zvukovým, tak i obrazovým. Léty prověřená ocel střídala léty prověřenou ocel, pánové se přesně trefovali do svého původního výrazu (což zejména v případě „Amadea“ působilo velmi impozantně), a když jako jediná nezopakovaná skladba dozněl i druhý přídavek „Jesus Business“, nebylo snad nikoho, kdo by se nevezl na zatraceně nadšené koncertní vlně. Nezbytná fotečka s vroucím publikem na úplný závěr se proto bude rozhodně v památníčku ARAKAINu vyjímat a čerta starého bude nejspíš záležet na tom, že v tomto případě šlo „jen“ o reprízu daleko významnější premiéry.
Play List:
„Bláhová víra“, „Karavana slibů“, „Amadeus“, „Muzeum zla“ „Marilyn“, „Strom života“, „Gilotina“, „Ztráty a nálezy“, „Apage Satanas“, „Prázdnej kout“, „Adrian“, „Strážci času“, „Kolonie termitů“, „Proč?“ a „Jesus Business“.